سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
ساکنان منطقه آزاد ماکو کارت شهروندی دریافت می‌کنند تا از این طریق مسیر مشارکت آن‌ها در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی منطقه آزاد تسهیل شود و از این طریق اشتغال تحصیلکرده‌ها و همچنین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان منطقه تقویت شود.
کد خبر: ۶۸۵۸۳

تیتر 20 -  ‌یکی از راه های توسعه اقتصادی هر منطقه جلب مشارکت مردمی همان منطقه است. اما این مسأله نیازمند در نظر گرفتن مشوق های خاص برای بومیان و ساکنان است و وقتی امکان اجرای آن فراهم می شود که ساماندهی شوند. به همین دلیل منطقه آزاد ماکو در راستای افزایش مشارکت مردم در اقتصاد شرکت‌های تعاونی سهامی عام  تاسیس و  کارت ماکووندی را برای ساکنان شهری و روستایی در منطقه آزاد و فعالان اقتصادی بومی و غیربومی صادر خواهد شد.


مزیت صدور کارت شهروندی به این دلیل اهمیت دارد که وقتی سرمایه‌گذاری توسط بومیان انجام می شود به دلیل اینکه مهاجرت به همراه ندارد بافت جمعیتی بهم نمی خورد و تقاضا برای مسکن و ... نیز افزایش نمی‌یابد. در واقع جهش تورمی در منطقه اتفاق نمی افتد و در مقابل اشتغال زایی با سرعت بیشتری انجام می شود.


در حال حاضر منطقه آزاد ماکو به دنبال فعالسازی ظرفیت‌های حوزه‌های لجستیک، تجارت و ترانزیت، گردشگری، معدن و صنعت است، به همین دلیل برای تحقق آن به مشارکت مردم در جهش تولید نیاز دارد. 


از طرف دیگر ایده‌ها و طرح‌های نخبگان و صاحبنظران آن منطقه به دلیل شناختی که نسبت به موقعیت اجتماعی و فرهنگی آنجا دارند بیشتر قابلیت اجرایی دارد. به این دلیل است که مدیریت منطقه آزاد ماکو به دنبال صدور کارت شهروندی برای ساکنان آن منطقه است تا از این طریق انگیزه سرمایه گذاران بومی را هم بیشتر کند. چراکه دارندگان کارت ماکووندی در شرکت‌های سهامی عام پروژه محور و تولید محور عضو و از منافع اقتصادی آنها بهرمند می شوند.


تصویب طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی به عنوان نقشه راه و حرکت منطقه برای توسعه از سال گذشته پیگیری شده است. با توجه به اینکه مسیر توسعه از عملیات اجرایی زیرساخت های منطقه آزاد می‌گذرد مدیریت منطقه آزاد ماکو تصمیم گرفته از ابتدای 1403 مشارکت مردمی برای دستیابی به این هدف را تقویت کند. 


یکی از پایه‌های اقتصادی ایران بر مبنای سرمایه‌گذاری خرد است که واحد‌های صنفی بیشتر درگیر آن هستند، بنابراین کمتر سرمایه‌گذاران غیربومی وارد فعالیت‌های این چنینی می شوند و باید بیشتر به ماکووندها تکیه کرد. برای نمونه واحد‌های تولیدی پوشاک در منطقه توسعه یافته اند و ظرفیت صادرات نیز پیدا کرده اند.


از طرف دیگر هدف‌گذاری ها ماکو در سال جاری در راستای حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان و فناور بوده لذا در این راستا حمایت از تحصیل کرده های منطقه آزاد ماکو کمک می کند تا شرکت های دانش بنیان جدیدی در این منطقه راه اندازی شود.


 با توجه به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو چندی پیش با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تفاهم نامه‌ای امضا کرده و ۱۰ هکتار زمین به منظور ایجاد زیرساخت برای صنایع دانش‌بنیان و فناور و تجاری سازی این مجموعه‌ها و تولید واگذار می کند بستر شکل‌گیری شرکت های دانش‌بنیان فراهم است.


البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر که در منطقه شمال غرب کشور اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان کشور در ماکو ایجاد می‌شود. به همین دلیل دانشجویان دانشگاه‌های اطراف هم می توانند به توسعه شهرک دانش بنیان کمک کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز