چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
نقش منطقه آزاد قشم در سال‌های اخیر بیشتر از جنبه گردشگری برجسته شده است، در حالی که امضای تفاهم‌نامه با سازمان پیمان شانگ‌های قشم را یک گام دیگر به نقطه اتصال هاب انرژی و تجارت جهان نزدیک کرده است.
کد خبر: ۶۸۳۶۵

تیتر ۲۰- منطقه آزاد قشم با داشتن سواحل عمیق مناسب تخلیه و بارگیری شناورهای با ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار تن، قرار گرفتن در کریدور پروازهای بین المللی شرق و غرب جهان، حضور در مرکز بازار انرژی جهان، ظرفیت بالقوه در زمینه تولید و پرورش آبزیان خلیج فارس و پتانسیل گردشگری در کنار داشتن ژئوپارک جهانی قشم و عجایب هفت‌ گانه از جمله مورد توجه سرمایه گذاران است.


 اما در حوزه زیرساخت های جزیره قشم با انباشتی از مطالبات سال های گذشته مواجه است‌‌ و همین موضوع باعث شده ظرفیت های سرمایه گذاری این منطقه کمتر بالفعل شوند. بنابراین در سال جاری مدیران منطقه آزاد قشم با تمرکز بر اجرای پروژه های عمرانی تلاش کردند بستری برای جذب سرمایه گذاری ایجاد کنند.


امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک میان منطقه آزاد قشم و شاخه عملیاتی سازمان پیمان شانگهای یکی از این اقدامات بود که فرصت مناسبی جهت بهره‌مندی از ظرفیت های اقتصادی این منطقه است. پس از پیوستن ایران به پیمان شانگهای،  منطقه آزاد قشم تنها نقطه‌ای است که امروزه روی پلتفرم جهت برقراری بین شرکت‌های داخلی و خارجی فعالیت دارد و روابط اقتصادی با 19 کشور جهان، برقرار کرده است.


از طرف دیگر با توجه به اینکه افق این منطقه ایجاد قطب‌های اقتصادی در دنیاست که سند چشم انداز هم بر آن تاکید کرده است، از این رو منطقه آزاد قشم با تاکید بر اجرای برنامه به دنبال ایجاد زیرساخت ها برای ساخت قطب‌های اقتصادی است همانطور که سنگاپور، هنگ کنگ و شانگهای در این مسیر حرکت کرده اند.


یکی از اقدامات مدیران منطقه آزاد توسعه و تامین آب مورد نیاز برای سکونت بوده است، به طوری که در ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت تولید آب در شهر قشم معادل 18 هزار مترمکعب در روز بود که این میزان تا پایان سال گذشته به 28 هزار مترمکعب در روز رسید.


جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره مسکونی غیرمستقل جهان از نظر ارتباطات سیاسی، اقتصادی و جغرافیای انسانی دارای ظرفیت ها و اهمیت بسیار بالایی است.


 چراکه جزیره قشم نقطه اتصال فرهنگی و تمدنی منطقه خلیج فارس با سایر تمدن هاست و همواره دارای جایگاه ویژه ای بوده که از آن به عنوان مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس یاد می کنند. همین پیوست های فرهنگی، جاذبه های گردشگری و هم مرز بودن با سایر کشورها در کنار قوانین ترددی ویژه مناطق آزاد، زمینه ساز ایجاد ظرفیت برای ۲ میلیون گردشگر نوروزی در منطقه آزاد قشم شده است.


همچنین با وجود فشار تحریم های سال های اخیر تراز تجاری منطقه آزاد قشم در دولت فعلی بالغ بر 230 میلیون دلار در وضعیت مثبت بوده است. این موضوع نشان می دهد که استراتژی منطقه آزاد قشم برای سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی موثر واقع شده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز