يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
در حال حاضر هرچند تولیدکنندگان نساجی ترکیه می توانند رقیب جدی برای سرمایه گذاری نساجی ارس باشد، اما به دلیل نبود مناسبات سیاسی و تجاری بین ترکیه و ارمنستان و وجود بازار بزرگی مانند روسیه که هنوز لباس های سنتی در آن محبوبیت دارد بستر موفقیت برای تکمیل زنجیره ارزش پوشاک در ارس را فراهم کرده است.
کد خبر: ۶۷۹۰۸

 تیتر ۲۰- براساس آخرین آمار ایران در سال حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات پوشاک دارد که به کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشور‌های حوزه اوراسیا انجام می شود در حالی که میزان قاچاق  پوشاک به کشور نزدیک به ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت می تواند سودآور باشد، زیرا یک سو بازار داخلی تقاضای بیشتر از عرضه دارد و از طرف دیگر تعرفه واردات مواد اولیه پوشاک در سال ۱۴۰۲، به میزان یک درصد خواهد بود و اگر بازارسنجی به خوبی انجام شده باشد می تواند سودآوری خوبی ایجاد کند و راه ورود قاچاق پوشاک به کشور را که بیشتر از ترکیه می آید را هم ببندد.

درهمین راستا طرح سرمایه‌گذاری تولید انواع نخ با سرمایه‌گذاری ۴۹ هزار میلیارد ریال در کمیسیون اقتصادی منطقه آزاد ارس با ظرفیت تولید ۹۶ هزار تن در سال به تصویب شده است و می تواند نیاز نخ  ۷۰۰ مجموعه تولیدکننده پوشاک که هم اکنون فعال هستند را تامین کند، هرچند منطقه آزاد ارس به بازار ترکیه هم نزدیک است و رقابت با تولیدکنندگان این کشور بسیار سخت خواهد بود، مگر اینکه تولید با کیفیت قابل قبولی انجام شود و بر پایه مزیت معافیت مالیاتی منطقه آزاد حاشیه سود مناسبی کسب کند تا با قیمت اقتصادی محصولات خود را به بازار عرضه کند.

در حال حاضر هزینه حمل‌ونقل، گمرک، اختلاف نرخ ارز و... روی قیمت نهایی پوشاک وارداتی تأثیر می‌گذارد اما گران بودن پوشاک داخلی برای مصرف کنندگان توجیهی ندارد، بنابراین سرمایه گذاری کلان در منطقه آزاد ارس در زمینه تولید نخ و سپس تکمیل زنجیره تولید برای پوشاک می تواند به تولید محصولات ارزانتر ختم شود.

چراکه در حال حاضر ارزانترین نیروی کار در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد و از طرف دیگر تاکنون بیشتر پارچه‌ها با هزینه بالا از چین و دبی واردات می شدند که هزینه گمرک و هزینه بار نیز به قیمت آن افزوده می‌شد در حالی که کیفیت نخ‌های ایرانی بهتر از نخ‌های چینی است.

صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان در سال کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است و می توان با تولید محصولات با کیفیت نخ و پوشاک بازار این کشور را تصاحب کرد، زیرا هم اکنون این کشور با ترکیه هم مراوده تجاری چندانی ندارد از طرف دیگر مسیری برای ورود به بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری اوراسیا محسوب می شود.

 ایران هم اکنون در میان کشورهای صادر کننده به ارمنستان رتبه سوم را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد و با توجه به اینکه تجارت ۳ میلیارد دلاری با این کشور هدف‌گذاری شده به طور قطع پوشاک یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران به این کشور خواهد بود.

صاحبان برخی برندهای تجاری لباس زیر، پوشاک زنانه، جین و ... در گفتگویی که ابتدای امسال با شرکت های فدراسیون روسیه داشتند قرار شد وارد بازار این کشور شوند و حتی یکی از تولیدکنندگان قراردادی  15 میلیون دلاری را برای عرضه محصولات خود در روسیه منعقد کرد، بنابراین می توان ادعا کرد که بستر صادرات نساجی و پوشاک از ارس به روسیه وجود دارد اما این موضوع به کیفیت محصولات تولیدی بستگی خواهد داشت.

البته نباید فراموش کرد که برای ورود به روسیه، ارمنستان و.... شرکت‌ها باید شرکا و توزیع‌کنندگان داخلی داشته باشند یا با هزینه شخصی فروشگاه‌هایی را راه‌اندازی کنند تا بتوانند کالاهای خود را در بازار آن کشورها عرضه کنند.

در حال حاضر بازار پوشاک کشورهای آسیایی به ویژه حوزه اوراسیا به شدت تحت تأثیر روندهای بین المللی است و همچنان پوشاک برند و مد غربی در این کشورها محبوبیت دارد اما همچنان تقاضای زیادی برای لباس های سنتی در این کشورها وجود دارد که توسط تولیدکنندگان داخلی آن کشورها تولید می شود، از این رو می توان پیش بینی کرد که تولید مواد اولیه با کیفیت در منطقه آزاد ارس می تواند مسیری برای صادرات مواد اولیه به کشورهای حوزه اوراسیا باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز