سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد: 
بحران گاز به طور جدی فعالیت واحدهای فولادی را تحت تاثیر قرار داده و این موضوع می تواند زنگ خطری برای سال های پیش رو باشد، این در حالی است که مدیران فولادی با راهکارهایی خود برای مقابله با این بحران آماده کرده اند. 
کد خبر: ۶۶۱۵۸

تیتر 20- صنعت فولاد بر اساس در اختیار داشتن ذخیره سنگ آهن، گاز، نیروی انسانی چشم انداز دستیابی به تولید 55  میلیون تنی را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند علاوه بر تامین نیاز داخلی در صادرات غیر نفتی نیز سهم بسزایی داشته باشد. فراموش نکنیم که صنعت فولاد لازمه توسعه بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و انتقال نفت و گاز  و... است. 


درنتیجه توسعه صنعت فولاد با سرعت بالایی در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر 8  طرح فولادی، طرح های دیگری به اجرا گذاشته شد. از سویی دیگر برخی شرکت های بزرگ فولادی نیز علاوه بر سرمایه گذاری های خارج از واحد به سراغ طرح های توسعه ای زیر سقفی رفتند تا بتوانند علاوه بر دستیابی به ظرفیت اسمی بتواند از ظرفیت اسمی عبور کرده و میزان تولید را افزایش دهند. 


رفته رفته واحدهایی که در دستور کار قرار داشتند به مدار تولید وارد شدند و این موضوع تقاضا برای مواد اولیه و انرژی را افزایش داد. اما در آن سو ماجرا زیرساخت های انرژی به موازات توسعه صنعت فولاد پیش نرفت و همین اتفاق چالشی جدی را پیش روی فولادی ها قرار داد. 


عدم توسعه میادین گازی با افزایش مصرف در بخش خانگی و صنعتی، این صنعت بود که باید قربانی می شد و دولت با قطعی گاز در فصل سرما به سراغ فولادی ها رفت. شاید در سال اول قطعی گاز و افت فشار تولیدکنندگان فولاد با چالشی جدی و همچنین عدم تحقق برنامه های تولیدی مواجه شدند.


اما امروز صنعت فولاد در سومین سالی است که با چالش جدی قطعی گاز در فصل سرد مواجه است و این اتفاق علاوه بر میزان تولید، میزان فروش و صادرات را هم تحت الشعاع قراردهد، همانطور که آمارها نشان می دهد، کمبود زیرساخت های انرژی همچون برق و گاز و تصمیمات ناگهانی وزارت صمت در وضع عوارض صادراتی، باعث شد تا در بازار عراق ایران جایگاه خود را به ترکیه بدهد. 


البته امروز با وجود تکرار چالش قطعی گاز در سال های گذشته انتظار می رود فولادی ها در زمستان 1402 با مدیریت بهتری به استقبال این چالش رفته و راهکارهایی را در ستور کار قرار دهند که میزان تولید چندان تحت تاثیر قرار نگیرد.


دستیابی به رکوردهای تولید در برخی واحدهای تولیدی فولاد در زمستان گذشته نشان داد که مدیریت بحران مدیران برای عبور از این چالش جواب داده است. هر چند برخی شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی اعلام آمادگی کرده اند، اما این موضوع در بلند مدت می تواند نیاز فولادی ها را تامین کند. 


آن طور که بررسی واحدهای فولادی نشان می دهد، راهکارهای مختلفی در دستور کار مدیران قرار گرفته تا بتواند تا حدودی بر این چالش فائق آیند. برخی از شرکت ها ازروش ذخیره سازی استفاده کرده اند و برخی دیگر با ارتقا تکنولوژی ها و همچنین توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان تلاش کرده اند مصرف گاز را مدیریت کنند. 


برخی دیگر اما از راهکار افزایش تولید در زمان خارج از پیک استفاده کرده اند. به عنوان مثال ماه های انتهایی تابستان و اوایل پاییز فرصت خوبی است تا با افزایش تولید و رکوردزنی ها در این بخش، حجم زیادی از برنامه های تولیدی محقق شود.

 
روند رفتاری فولادی ها نشان داده از سال گذشته خود را برای مقابله با این چالش آماده کرده اند اما این آمادگی هم تا حدودی می تواند پاسخگوی این مشکل باشد و در بلند مدت اگر راهکارهای جدی در دستور کار قرار نگیرد می تواند صنعت فولاد را با حجم بالایی از سرمایه گذاری زمین گیر کرده و هزینه تولید را را افزایش دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز