شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
در بین خودروهای میان قیمت، دو خودروی دنا و پژو پارس ال ایکس هم اینک در بازار، هم قیمت اند.
کد خبر: ۲۵۷۵۲
دنا بخریم یا پژو پارس ال ایکس؟

تیتر20 - از یک سو پژو پارس ال ایکس با سابقه قدیمی قرار دارد که در منظر بسیاری از ما ایرانی ها جا افتاده است و اختلاف قیمتی زیادی با نرخ های کارخانه ای خود دارد. اما در طرف مقابل، دنا با ظاهر و موتوری متفاوت حضور دارد که جدیدتر بوده و آپشن های بیشتری را به خریداران عرضه می کند. این خودرو بر خلاف پژو پارس ال ایکس، تفاوت قیمت کمتری را با قیمت کارخانه در بازار به ثبت رسانده است. با این حال دخل و خرج امروز، نگاهی مقایسه ای به این دو خودرو دارد. خودروهایی که طبق آخرین ارزیابی ها، در مجموع در یک رده کیفی قرار می گیرند.

کدام ال ایکس رقیب قیمتی دناست؟

قبل از این که وارد مقایسه و بررسی دو خودرو شویم باید به یک نکته ظریف توجه کرد. هم اکنون ایران خودرو پژو پارس ال ایکس را در دو نسخه و با کد کلاس های 28513 و 28515 به بازار عرضه کرده است که تفاوت عمده آن ها در آپشن های اضافه تر است. به عنوان مثال در مدل 28515، آپشن هایی نظیر سیستم قفل شدن درها پس از حرکت (اتو لاک)، قفل و باز کردن همه درها با یک کلید (مستر لاک)، روشن شدن فلاشرها در ترمزهای شدید (اتو فلاشر)، تایمر چراغ سقف، آگاه کردن راننده از وضعیت باز و بسته شدن در خودرو توسط چراغ های راهنما، چراغ های سقفی و LED داخل جلوی آمپر و سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو به جای آژیر دزدگیر وجود دارد که در مدل 28513 موجود نیست. در این گزارش، منظور ما از پارس ال ایکس، مدل 28515 است.

ظاهر و طراحی

پژو پارس از تبار یکی از قدیمی ترین محصولات ایران خودرو است که همچنان با محبوبیتی زیاد در بین مشتریان در حال تولید است. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سهم بازار خودروها تا اواسط سال 96، این خودرو به تنهایی 12.5 درصد از سهم بازار خودروهای 25 تا 50 میلیونی را در اختیار داشته است.

از طرف دیگر، دنا محصول جدیدتری است که سال 93 وارد بازار شد و طراحی به روزتری نیز دارد. با این حال برخی معتقدند که طراحی به روزتر دنا، چندان مزیت زیادی برای آن به همراه نمی آورد. به گزارش «مایکار» به عقیده بسیاری، در طراحی دنا ناهماهنگی های متعددی وجود دارد که نمی توان با آن ها به سادگی ارتباط برقرار کرد. از سوی دیگر، پژو پارس هر چند که طراحی بسیار قدیمی تر و ساده تری دارد، اما به لطف این که طراحی آن در زمان خود بسیار اصولی تر و علمی تر بوده است، می توان آن را هماهنگ تر از دنا دانست.

فنی

در زمینه فنی و در مقایسه دنا با پارس ال ایکس با دو سبک متفاوت مواجه هستیم. از یک سو پژو پارس LX از موتور معروف TU5 استفاده می کند که نیروی 105 اسب بخاری را برای پیشرانه آن مهیا می کند. از طرف دیگر دنا نیز در زیر کاپوت خود، از موتور نام آشنا و در اصطلاح ملی EF7 برخوردار است که توان تولید 115 اسب بخار نیرو را دارد.

البته حجم موتور این دو یکسان نیست و موتور دنا از سیلندرهایی با حجم 50 سی سی بیشتر بهره می گیرد که همین موضوع هم منجر به افزایش مصرف سوخت این خودرو در حدود 240 سی سی در 100 کیلومتر ترکیبی می شود. بر این اساس دنا در حدود 7.74 لیتر و پارس ال ایکس در حدود 7.5 لیتر مصرف بنزین دارد. با توجه به جمیع این جهات، آن هایی که پشت این دو خودرو نشسته اند، معتقدند در سربالایی ها عملکرد دنا به وضوح بهتر از پارس LX است و این نیز یکی دیگر از تفاوت های عملکردی دو خودرو است.

اما از نظر شتاب دنا باید گفت، با وجود موتور قدرتمندتر و حجم موتور بیشتر دنا، این خودرو به میزان اندکی کندتر از پارس ال ایکس است. صفر تا صد این خودرو 13.5 ثانیه بوده، در حالی که شتاب ال ایکس، 13.2 ثانیه است. شاید بتوان وزن دنا را در این لَختی بیشتر موثر دانست. دنا با وزن 1258 کیلویی، در حدود 73 کیلو از پارس ال ایکس سنگین تر است.

آپشن ها

در زمینه امکانات رفاهی، برتری کامل با دناست. چرا که با برخورداری از امکاناتی نظیر کروز کنترل، مانیتور لمسی، رهیاب، صندلی های برقی، سیستم هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی و... عملا جایی برای عرض اندام پارس باقی نمی گذارد. البته شایان ذکر است که به عقیده برخی، کیفیت و دوام قطعات هر دوی این خودروها در وضعیت چندان مطلوبی نیست و مالکان هر دوی این خودروها از ایرادات مختلفی در سیستم های برقی، سنسورها، سیستم انتقال قدرت و... شکایت دارند.

جمع بندی

دو خودرو هم اینک در گزارش های رسمی از کیفیت خودروها، از کیفیت یکسان دو ستاره برخوردارند. با این حال، می توان گفت اقبال بازار به ثبات ال ایکس با وجود آپشن های کمتر، نسبت به دنا بهتر بوده است. این را می توان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار این خودرو حدس زد. ایران خودرو پارس ال ایکس را 39 میلیون و 570 هزار تومان قیمت گذاری کرده است.

در حالی که این خودرو در بازار به قیمت 47 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می رسد.

از سوی دیگر دنا با ویژگی ها و آپشن های یادشده، طرفداران خاص خود را دارد.

 قیمت این خودرو هم اینک توسط ایران خودرو 46 میلیون و 991 هزار تومان اعلام شده است. با وجود این، قیمت بازار دنا هم اکنون 47 میلیون و 800 هزار تومان است( با توجه به افزایش قیمت ها از سوی ایران خودرو انتظار می رود این افزایش قیمت به تدریج بر قیمت بازار دنا اثر بگذارد.)/صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز