شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
اینجا هیچ مرغی خمیر نمی شود، خیال همه راحت

تیتر20 - چند صباحي است شاهد انتقادات فراواني از سوي بالا‌ترين مقام‌هاي اجرايي و نظارتي كشور در حوزه مواد غذايي، نسبت به كيفيت سوسيس وكالباس توليد داخل هستيم. اما به نظر مي‌رسد، فارغ از وظايف قانوني كه بر دوش نهاد‌هاي نظارتي وجود دارد، سوزاندن تر و خشك با هم آن هم در شرايطي كه توليد در كشور وضعيت شكننده‌اي را تجربه مي‌كند موضوعي است كه فرا‌تر از بحث سالم يا ناسالم بودن سوسيس و كالباس است، به آن هم بايد توجه جدي مبذول داشت.
در حال حاضر، نحوه جداسازي بقاياي گوشت از اسكلت مرغ كه حدود 20 درصد پروتئين مرغ را تشكيل مي‌دهد (خمير مرغ) موضوع اصلي انتقادها از فر‌آورده‌هاي گوشتي است. منتقدان بر اين باورند كه مخلوط آن با بقاياي درون شكمي مرغ تركيب ناسالمي را براي مصرف به‌وجود مي‌آورد.
اما متوليان صنعت سوسيس و كالباس معتقدند اين موضوع در اين صنعت بزرگ حل شده و تمام اعضاي انجمن صنفي فرآورده‌هاي گوشتي از اين اتهام مبرا هستند و اگر تخلفي هم صورت گرفته متوجه كارگاه‌هاي زير پله‌اي و كوچك است كه هيچ گونه نظارتي بر آنان نمي‌شود.
به تازگي هيات‌ مديره انجمن صنفي فرآورده‌هاي گوشتي براي آشنايي بيشتر افكار عمومي با فرآيند توليد، بازديد‌هاي دوره‌اي از واحد‌هاي توليدي را براي خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي ترتيب داده و هفته گذشته جمعي از ‌خبرنگاران به بازديد از شركت فرآورده‌هاي گوشتي «رباط» رفتند.
در ابتداي این بازديد پريسا فلاحي، مدير كنترل كيفيت شركت فرآورده های گوشتی رباط با بيان اينكه در مجموعه رباط به هيچ وجه از خمير مرغ در پروسه توليد استفاده نمي‌شود تا حدود زيادي كنجكاوي خبرنگاران را پاسخ داد و به نوعي خيال همه را راحت كرد. ضمن اينكه در حين انجام بازديد از فرآيند توليد سوسيس و كالباس رعايت ظرافت‌هاي بهداشتي براي خبرنگاران بسيار جالب بود.
يك كارخانه معتبر سوسيس وكالباس به دو بخش دريافت موادخام پروتئيني و توليد اصلي تفكيك مي‌شود كه به گفته پريسا فلاحي، مدير كنترل كيفيت شركت فرآورده‌هاي گوشتي «رباط»، حتي پرسنل اين دو قسمت حق رفت و آمد و مراوده با يكديگر را ندارند. در واقع اين ارتباط تنها از درياچه‌هايي كوچك و آن هم با چرخ‌دستي‌هايي كه بايد از محلول ضدعفوني عبور كند، صورت مي‌گيرد و در واقع، پرسنل اين دو بخش با هم هيچ ارتباطي ندارند.
دماي محيط كار پرسنل دو قسمت نيز در زير يك سقف، تفاوتي محسوس دارد وكاركنان بخش «دريافت مواد خام» در دماي منفي 19 و پرسنل «خطوط توليد» در دماي منفي 4 درجه كار مي‌كنند.
در ادامه پروسه توليد در ظروف بزرگ، انواع گوشت‌‌ها با كاركردهاي مختلف در ادويه مخصوص 24 تا 48 ساعت خوابانده مي‌شود. درست مانند جوجه كبابي كه از قبل آن را درادويه قرار مي‌دهند.
سپس مواد آماده شده در پوشش‌هاي پلي‌آميدي كه پلي اتيلن 5 لايه صنعتي است طي فر‌آيندي پر مي‌شود.
در اتاقي كه با بخار آب اشباع كار مي‌كند، دماي سوسيس و كالباس به 85 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد و تا هفت ساعت پخته مي‌شود كه در عين اقدام به پخت، فرايند پاستوريزاسيون هم انجام خواهد شد. البته فلاحي در همين قسمت، باور خطايي رايج ميان هموطنان ايراني را نيز متذكر مي‌شود كه با تصور خام بودن سوسيس پخته‌شده، آن را در روغن سرخ مي‌كنند.
در پايان هر روز، حدود 50 محصول كارخانه به صورت تصادفي در آزمايشگاه شيمي چك مي‌شود تا ميزان چربي، رطوبت، خاكستر، نشاسته و پروتئين محصول اندازه‌گيري و به نوعي كيفيت آن چك شود.
پس از بازديد از خط توليد، مجيد افلاكي، دبير انجمن صنفي صنايع فرآورده‌هاي گوشتي به خبرنگاران گفت: در صورت تصويب استاندارد خمير مرغ، كارخانجات فرآورده‌هاي گوشتي قادرند خميرمرغ كاملا سالم و بهداشتي توليد كنند.
وي افزود: كارخانجات فرآورده‌هاي گوشتي به دستگاه وكيوم مجهز شده‌اند و از اين پس قادر خواهند بود در صورتي كه كشتارگاه‌ها از خط دو استفاده نكنند خمير مرغ سالم و بهداشتي را توليد کنند.
وي خاطرنشان كرد: مهم‌ترين ايراد سازمان‌هاي نظارتي در خصوص توليد خمير‌مرغ، آلايش درون شكمي مرغ است كه با استفاده از اين دستگاه‌ها مي‌توان سلامت كامل خمير مرغ توليدي را تضمين كرد.
دبير انجمن صنفي صنايع فرآورده‌هاي گوشتي با بيان اينكه كليه كشتارگاه‌ها با نظارت سازمان دامپزشكي فعاليت مي‌كنند گفت: تمامي مرغ‌هاي موجود در سطح كشور با نظارت سازمان دامپزشكي توليد و توزيع مي‌شود و هيچ مرغي با امعا و احشا نمي‌تواند از كشتارگاه‌ها خارج شود.
وي اظهار داشت: در حال حاضر نيمي از كشتارگاه‌هاي كشور مجهز به خط دو هستند و قادرند در صورت اجراي درست مراحل كار، شكم مرغ را به طور كامل تخليه كنند.
افلاكي با بيان اينكه بيش از 20 درصد گوشت مرغ به هنگام جداسازي قطعات در لاشه باقي مي‌ماند، گفت: جداسازي گوشت مرغ به روش مكانيكي (MDM) و توليد خمير مرغ در اكثر كشورهاي جهان انجام مي‌شود و نبايد اجازه داد با برخوردهاي سليقه‌اي اين سرمايه ملي نابود شود./مزدک جمشیدی

ارسال نظرات
موضوعات روز