شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
یادداشت
حمید کردبچه - مدیرعامل ناواکو
کد خبر: ۶۹۰۴۶

تیتر20 - فین‌تک‌ها طی سال‌های اخیر منشأ تحولات و پیشرفت‌های مختلفی در ایران بوده‌اند. این اثرگذاری اما غالباً در حوزه خدمات بانکی بوده و کمتر شاهد گسترش دامنه فعالیت آن‌ها در سایر خدمات بوده‌ایم. دلائل و علل مختلفی برای این روند می‌توان برشمرد که شاید یکی از اصلی‌ترین آن‌ها حضور پررنگ بانک‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین مالی فعالیت‌ها و نیازهای خرد و کلان در اقتصاد ایران است.

در شرایطی که از شبکه بانکی آن انتظار می‌رود انواع نیازها به منابع مالی از وام‌های خرد ازدواج و ودیعه مسکن تا سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین سرمایه اولیه پروژه‌های کلان و حتی ملی را تأمین کند، طبیعی است که فناوری‌ بیش و پیش از در حوزه بانکی زمینه فعالیت و نوآوری داشته باشد و اولویت نوآوری‌های فناورانه یا همان TI(Technological innovation)  سرمایه‌گذاری در این صنعت باشد.


بااین‌حال اخیراً شاهد اقدامات و تلاش‌هایی برای ورود فناوری‌های مالی به حوزه‌های دیگری هستیم که یکی از مهم‌ترین آن‍‌ها صنعت بیمه است؛ شواهد این حضور را می‌توان در توجه برخی بانک‌های بزرگ کشور مانند بانک مسکن به استفاده از فناوری‌های مالی در صنعت بیمه مشاهده کرد. 


در یک ارزیابی کلی و با بررسی تجارب موفق دنیا می‌توان نقش‌آفرینی فین‌تک‌ها را در حوزه بیمه در محورهایی مانند افزایش کارایی، ارائه محصولات و خدمات جدید، بهبود تجربه مشتری، دسترسی به بازارهای جدید و کاهش ریسک دسته‌بندی کرد. به‌عبارت‌دیگر حضور فناوری‌های مالی در صنعت بیمه با تمرکز بر موارد فوق می‌تواند در قالب بیمه مبتنی بر هوش مصنوعی، روش‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری برای ارزیابی ریسک، کشف تقلب و ارائه سرویس‌های متنوع برای افزایش رضایت مشتری، افق‌های جدیدی پیش‌روی این صنعت به تصویر بکشد.


از دیگر امکاناتی که فناوری می‌تواند زمینه نقش‌آفرینی آن را در صنعت بیمه فراهم آورد، استفاده از بلاک‌چین در این صنعت است؛ مدیریت هویت، قراردادهای هوشمند و مدیریت زنجیره تأمین از جمله موضوعاتی هستند که بلاک‌چین در صنعت بیمه پایه‌گذار آن خواهد بود. 


از دیگر خدماتی که فناوری مالی می‌تواند به‌عنوان ارزش‌افزوده در صنعت بیمه سطح آن را ارتقا دهد پرداخت‌های موبایلی است؛ پرداخت حق بیمه و پرداخت خسارت از جمله زمینه‌های مناسب برای پرداخت‌های موبایلی در صنعت بیمه است.


بانکداری باز نیز می‌تواند توسط فین‌تک‌ها در صنعت بیمه تحول‌آفرین باشد؛ دسترسی به داده‌های مشتری و خدمات مالی جدید از جمله پیامدهای استفاده از سرویس‌های بانکداری باز در این صنعت خواهد بود.


بدون تردید در صورت گسترش نقش‌آفرینی فناوری‌های مالی در صنعت بیمه، شاهد تحولات قابل‌توجهی در این صنعت خواهیم بود؛ فین‌تک‌ها می‌توانند از طریق خودکارسازی فرایندها و حذف واسطه‌ها به شرکت‌های بیمه در کاهش هزینه‌ها کمک کند. همچنین از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی، اثرات قابل‌ملاحظه‌ای در بهبود کارایی شرکت‌های بیمه به‌جا بگذارند.


شخصی‌سازی هرچه بیشتر سرویس‌ها و سهولت در دسترسی به این خدمات از جمله دیگر پیامدهای مثبت استفاده از فناوری‌های مالی در بیمه است که نتیجه آن دسترسی بیشتر به بیمه خواهد بود.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز