جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
در نشست خبری انجمن صنایع همگن قطعه سازی عنوان شد؛
دبیر انجمن صنایع همگن: شرایط امروز صنعت خودرو نتیجه دخالت دولت و مجلس به عنوان قانونگذار است چرا که وقتی با ۵ درصد سهام در صنعت خودرو، تمام ارکان تولید را مدیریت می‌کنند مشخص است سود دهی یا زیاندهی مجموعه برای آن‌ها مهم نیست و حتی حاضر به فدا کردن سهم ۵ درصدی به قیمت سودده ماندن صنایع بالادستی مانند فولاد و پتروشیمی که سهم ۱۰۰ درصدی در آن‌ها دارد، خواهد بود.
کد خبر: ۶۸۴۸۲

تیتر20 -  محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در نشست خبری ضمن هشدار نسبت به واگذاری صنعت خودرو ایران به چینی ها افزود: چینی‌ها همواره نشان دادند که به دنبال حفظ بازار خودشان هستند تا بازار کشور ما، بنابر این هدف این است که بازار خودروهای داخلی را جمع کنند و بازار ایران را در اختیار بگیرند.
وی با ابراز تاسف از جریانی که تلاش دارد تا تمام زحماتی که سال‌ها برای صنعت خودرو کشور کشیده شده را زیر سوال ببرد، تصریح کرد: درخواست ما از اهالی رسانه و مطبوعات این است که نگذارید که این میزان دستاوردی که در این سال‌ها در صنعت خودرو ایران حاصل شده است به راحتی چینی زده شده و از دست برود.


رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه از دیگر مسائل مهم در حوزه صنعت خودرو را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: متاسفانه اعمال سیاست‌های انقباضی و قیمت گذاری دستوری، باعث فلج شدن صنایع شده است و با هر بار قیمت‌های جدید، صف‌های بالایی از تقاضا در بازار تشکیل می‌شود که عمدتا به دنبال خرید خودرو نیستند و تنها خواستار کسب سود حاصل از اختلاف قیمت در بازار هستند.


نجفی منش تاکید کرد: متاسفانه با همین سیاست اشتباه بنا دارند این صنعت را به زمین بزنند. در واقع ۲ حوزه اقتصادی به نحوی طی این سال‌ها مدیریت شده که به جای بعد صنعتی و اقتصادی جنبه سیاسی یافته‌اند. بنابراین خیلی مسئولان امروز از این واهمه دارند که قیمت خودرو و بنزین را اصلاح کنند.


وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت به جایی رسیده که قیمت سه لیتر بنزین قیمت یک لیتر آب هم نمی‌شود ادامه داد: به‌خاطر جنبه سیاسی این حوزه‌ها جراتی در مسئولان برای اصلاح قیمت این ۲ حوزه نیست. بنابراین باید فکری کنیم و این جرات را در مسئولان ایجاد کنیم که قیمت‌ها را اصلاح کنند که با قیمت کمتر، خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد.


این مقام قطعه سازی در انجمن همگن همچنین با توجه به گلایه مردم از کیفیت تولیدات داخلی گفت: باید خودرویی تولید کنیم که کیفیتش مورد رضایت مردم باشد در این جریان معتقدم چنان چه وزارت صمت مالکیت‌ها را واگذار نمی‌کند حداقل مدیریت صنعت خودرو را واگذار کند تا بتواند در حوزه کیفیت  خودرو مطالبه‌گر باشد.


نجفی منش در پایان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ارتقای کیفیت خودرو و قطعات به خواست خریداران مربوط می شود گفت: کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است و ۳۰ درصد آن مربوط به تولید کننده است چرا که قطعه سازان بر اساس نیاز و کیفیت مورد درخواست جامعه و خودروسازان قطعه تولید می‌کنند.
در ادامه این‌نشست، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی خاطرنشان‌کرد: اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو، تامین منابع ارزی و مواد اولیه داخلی، عدم محدودیت انرژی و منابع انسانی از مهم‌ترین مطالبات قطعه سازان است.


وی با بیان اینکه تامین زیرساخت ها یکی دیگر از مهم‌ترین مسایل قطعه سازان است، گفت: این صنعت به 5 میلیارد یورو برای تامین زیرساخت ها و تجهیزات نیاز دارد به همین میزان نیز نیازمند منابع ریالی هستیم.


محبی نژاد با انتقاد از دخالت دولت، مجلس و قوه قضائیه در صنعت خودرو گفت: شرایط امروز صنعت خودرو نتیجه دخالت دولت و مجلس به عنوان قانونگذار است چرا که وقتی با 5 درصد سهام در صنعت خودرو، تمام ارکان تولید را مدیریت می کنند مشخص است سود دهی یا زیاندهی مجموعه برای آن ها مهم نیست و حتی حاضر به فدا کردن سهم 5 درصدی به قیمت سودده ماندن صنایع بالادستی مانند فولاد و پتروشیمی که سهم 100 درصدی در آن ها دارد، خواهد بود.


محبی نژاد ادامه داد: در حال حاضر مردم حاضر هستند زانتیا، مگان، سوزوکی و ال 90 با کارکرد بالا را خریداری کنند اما خودروی داخلی صفر کیلومتر را نگیرند بنابراین سابقه تولید قطعات این خودروهای قدیمی نشان می دهد مشکلی برای تولید قطعه با کیفیت وجود ندارد، اما خودرو ساز وقتی شاهد اصرار دولت و شورای رقابت به فروش همراه با زیان است دنبال ارزان تر شدن تولید خود می رود و دیگر کیفیت برای او اهمیت ندارد.


وی با تاکید بر این که فراوانی تولید قطعات بی کیفیت خودرو زیاد نیست، اما قطعه ساز بضاعت تولید قطعات با کیفیت را دارد، اظهار کرد: با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در این راستا باید سرمایه‌های مردم به سمت تولید برود اما در مقایسه با سال گذشته امسال به 40 درصد نقدینگی بیشتر برای افزایش تولید نیاز داریم.


وی افزود: توان بالقوه خودرو در خودروسازی‌های کشور یک میلیون و 650 هزار دستگاه و توان تولید قطعه سازی معادل دو میلیون و 200 هزار دستگاه است به شرط آن که منابع و پیش نیاز‌ها فراهم شود چرا که نقدینگی به تنهایی اثری در قیمت خودرو ندارد بلکه یکی از پیش نیاز‌های فرآیند خودرو است.


در ادامه این نشست امیرحسین جلالی عضو و رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به تاثیر واردات و تولید خودروهای برقی بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اشاره و تاکید کرد: خودروهای برقی تعداد قطعات بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند بنابراین با ورود خودروهای برقی بخش زیادی از عرضه کنندگان و بازار افترمارکت باید بازار قطعات خود را تغییر دهند.


وی افزود: با توجه به طرح توسعه خودروهای برقی در کشور، سال گذشته در انجمن گروهی تخصصی تشکیل گردید تا از این طریق شناسایی شود که کدامیک از قطعه سازان با آمدن خودروهای برقی آسیب‌پذیر می‌شوند تا به آنها اطلاع رسانی کنیم که به چه شکل فعالیت و در کجا تمرکز کنند.


جلالی تصریح کرد: باعرضه خودروهای برقی بخش زیادی از قطعه سازان هم باید حوزه فعالیت شأن را تغییر بدهند.این فعال در صنعت قطعه سازی کشور همچنین در خصوص تاثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا ادامه داد: با عرضه خودروهای برقی و افزایش استفاده از این خودروها آلودگی چندان کاهش نمی یابد بلکه آلودگی نقطه‌ای کمتر خواهد شد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز