دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
در سال‌های اخیر طبیعت گردی به اولویت نخست گردشگران تبدیل شده است. منطقه آزاد ماکو با تکیه بر ظرفیت‌های منطقه باغ هوشمند را راه اندازی کرده تا در کنار توسعه کشاورزی صنعتی، زمینه جذب بیشتر گردشگر را فراهم کند.
کد خبر: ۶۹۰۱۸

ماکو؛ سرزمینی بکر برای تولید ثروت

تیتر ۲۰- توسعه مناطق آزاد به یکی از اولویت‌های کشور در دوران تحریم بوده است. در همین راستا بسته‌های سرمایه گذاری برای هر یک از مناطق تعریف شد.

همچنین در حال حاضر توسعه همکاری با کشورهای حوزه جی آی اس از مهمترین برنامه های تجاری کشور محسوب می شود. چراکه در شرایط کنونی ایران به دنبال افزایش مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه است که تحت نفوذ غرب نیستند یا حداقل موانع مالی و بانکی پیش پای تجار ایرانی قرار نمی دهند. از این رو در توسعه همکاری ایران با کشورهای شمال کشور منطقه‌ آزاد ماکو به عنوان هاب منطقه در نظر گرفته شده است.

این اقدام با دو هدف توسعه تجارت و جذب سرمایه گذار خارجی صورت گرفته است.

حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگو با خبرنگار تیتر 20 با نگاهی به ظرفیت های سرمایه گذاری این منطقه گفت: در حال حاضر ماکو نه تنها از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است که می تواند در توسعه تجارت و ترانزیت موثر باشد. از نظر قابلیت های سرمایه پذیری نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر این منطقه به دلیل بهره مندی از منابع طبیعی موقعیت خوبی برای جذب سرمایه در حوزه کشاورزی، گردشگری و حتی صنعتی بهره مند است.

او افزود: با تکیه بر همین قابلیت ها توسعه سرمایه گذاری در این بخش ها را با ایجاد زیرساخت ها در اولویت قرار داده ایم. به طوری که هم اکنون دهکده لجستیک را راه اندازی کرده ایم. به طور قطع توسعه حمل و نقل ترکیبی می تواند به بهبود صادرات کشور کمک کند.

از این رو سرمایه گذاران با شناسایی قابلیت های سرمایه گذاری مانند بخش معدن می توانند به ایجاد ارزش افزوده و درآمد ارزی برای کشور برنامه ریزی کنند. رویکرد دیگری که مناطق آزاد ماکو به دنبال آن است فعالسازی ظرفیت‌های های گردشگری در کنار قابلیت منابع طبیعی است. به عبارت دیگر این منطقه آزاد باغ هوشمند را راه اندازی کرده تا در کنار خودکفایی در تامین نیازهای کشاورزی منطقه به صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کمک کند. در حال حاضر منطقه آزاد ماکو به دلیل نزدیکی به ترکیه در مسیر گردشگران داخلی قرار دارد که به دنبال عبور زمینی به خاک ترکیه هستند. از این رو فراهم کردن زیرساخت های هتلینگ، در کنار بهره‌برداری از چشم اندازهای طبیعی می تواند میزان اقامت گردشگران در این شهر را افزایش دهد.

چندی پیش مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از همکاری با هلدینگ ماهان برای سرمایه‌گذاری ده هزار میلیارد تومانی برای توسعه گردشگری این منطقه خبر داده است. بخشی از سرمایه‌گذاری های اخیر این منطقه بر توسعه مراکز تفریحی و اقامتی متمرکز شده است. همچنین مراکز تجاری و مالها از دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ماکو بوده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز