شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
مدیران منطقه آزاد چابهار با تمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها توانسته اند در سال‌های اخیر ۸۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف کنند و نزدیک به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی امضا کرده اند تا منطقه آزاد چابهار به قطب جدید صنایع کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۶۸۱۴۰

تیتر ۲۰- منطقه آزاد چابهار در سال های اخیر به محور برنامه های اقتصادی کشور در زمینه سرمایه گذاری و همچنین توسعه تجارت خارجی شده، در همین راستا ۸۵۰۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی، درمانی، خدماتی و... در این منطقه تعریف شده است، البته باید بستر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود، این موضوع وابسته به این است که منافع آنها برای صادرات و بازرگانی باید در نظر گرفته شود و مدیران منطقه آزاد چابهار این سیاست ها را از طریق پیشنهاد مشوق ها و... اجرایی می کنند.


  منطقه آزاد چابهار از منابع داخلی خود را برای پیشبرد بخشی از ۱۷ پروژه پسکرانه بکار گرفته و هم اکنون سرعت اجرای پروژه ها با وجود محدودیت ها قابل توجه است. همچنین تلاش شده تا بخش خصوصی در قراردادهای صنعت فولاد، پتروشیمی فعال شوند و تاکنون ارزش قراردادهای آنها در پروژه های منطقه آزاد چابهار به بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین طبق برنامه ریزی ها در ادامه بخش خصوصی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر در پروژه های اقتصادی منطقه آزاد سرمایه گذاری خواهد داشت.


 در حال حاضر نخستین واحد پتروشیمی این منطقه ابتدای سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. بر اساس همین ظرفیت گفته شده قطب سوم پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار شکل خواهد گرفت، همچنین به دلیل اینکه کشور با مشکل کمبود آب مواجه است بسیاری از سرمایه گذاران صنعت فولاد تمایل به حضور در منطقه آزاد چابهار دارند و تلاش مدیران منطقه آزاد چابهار برای اجرایی کردن این پروژه ها به ثمر نشسته و به زودی یک واحد فولادی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن به بهره برداری می رسد.


از دیگر راهبردهای مدیران منطقه آزاد چابهار در یکسال گذشته تکمیل پروژه های مرتبط با کریدورهای منطقه ای و بین المللی بوده، در واقع برنامه توسعه کریدور محور شرق تدوین شده است و با توجه به اینکه از این محور ۲۱۰ هزار تن کالا به مقاصد خارجی صادر شده و برای انتقال کالا از هند به افغانستان و آسیای میانه هم رایزنی هایی صورت گرفته بر همین مبنا توسعه کریدور محور شرق در دستور کار قرار گرفته است.


در حال حاضر بر پایه اسناد بالادستی اتصال کشورهای آسیای میانه به دریا می تواند میسر شود و از آنجایی که بنادر شهید بهشتی و کلانتری ظرفیتی ۸.۵ میلیون تن کشتی دارد امکان مبادله کالاهای آسیاب میانه از این مسیر فراهم است. از نظر زیرساخت های بندری هم کشتی های اقیانوس پیما در منطقه آزاد چابهار پهلو می گیرند و تنها به اراده سیاسی طرفین مبادله تجاری نیاز است.


 همانطوری که فعالسازی کریدور شمال- جنوب نیز منتظر طرف های روس و هندی است تا مبادله کالا از چابهار تقویت شود. 


البته هم اکنون ظرفیت های بندری و ترانزیتی چابهار مورد استفاده قرار می گیرد اما فاصله زیادی با قابلیت های این منطقه وجود دارد. به همین دلیل ساخت و  تکمیل راه آهن در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است تا انتقال بار از جنوبی ترین نقطه کشور به شمال کشور تسریع شود.


یکی دیگر از اقدامات مدیران منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته حضور در نمایشگاه های بین المللی همچون نمایشگاه های ارمنستان،ترکیه، هند  و... بوده است، در این نمایشگاه ها مدیران چابهار به فعالان اقتصادی ایرانی خارج از کشور و همچنین سرمایه گذاران خارجی فعال ظرفیت های منطقه را معرفی کرده تا بتوانند زمینه ورود سرمایه های جدید به کشور فراهم شود.


یکی دیگر از برنامه های منطقه آزاد چابهار توسعه زیرساخت‌های گردشگری است در همین راستا ۱۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد همکاری امضا کرده و رایزنی برای افزایش پروازهای چابهار را دنبال کرده اند به طوری که پروازهای این منطقه  از ۵۰ سوت در هفته گذشته است که در مقایسه با یک سال گذشته ۵ برابر رشد داشته است.

ارسال نظرات
موضوعات روز