شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
هدف‌گذاری بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۳، افزایش سهم بانک از شبکه بانکی، توسعه خدمات نوین و افزایش درآمد‌های غیرمشاع مبتنی بر خدمات بانکی تعیین شده است. تحقق اهداف کامل این بانک در سال جاری در حوزه تسهیلات یادشده و کاهش مطالبات معوق، این امیدواری را ایجاد می‌کند که اهداف سال آینده نیز با درایت مسئولان، جامه عمل بپوشد.
کد خبر: ۶۸۰۶۸

تیتر 20- در حالی که بنگاه‌های اقتصادی و مردم، غالبا از طفره رفتن بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، شاکی هستند، آمارهای بانک توسعه تعاون در روزهای پایانی سال، بیانگر تحقق صددرصدی اهداف بانک در بخش‌های مختلف اقتصادی، تسهیلات خرد حمایتی و نیز کاهش مطالبات معوق بانکی است. این موضوع، بیانگر مسئولیت‌پذیری بانک و عمل به تعهدات در قبال مشتریان است. 


گزارش محمد شیخ‌حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نیمه اسفندماه امسال، درباره دستاوردهای سال جاری این بانک، بیانگر سه اتفاق مهم است:
    تحقق کامل پرداخت تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف اقتصادی شامل تعاون، صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدمات و مسکن
    محقق شدن صددرصدی اهداف اعطای تسهیلات خرد حمایتی
    کاهش درصد وا‌م‌های ناکارآمد یا نسبت مطالبات غیرجاری از کل تسهیلات (NPL)


این اتفاقات که بیانگر اهمیت نگرش راهبردی و هدف‌گذاری عملیاتی این بانک در سال‌های قبل است، خصوصا در شرایط‌ کمبود منابع مالی بانک‌ها و تنگناهای اقتصادی که گریبانگیر کسب‌وکارها و دهک‌های مختلف جامعه شده، بسیار ارزشمند است. 


گام اول
تحقق اهداف بانک توسعه تعاون در سال جاری، به‌ویژه در زمینه پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی، نشان‌دهنده عملکرد قابل توجه این بانک در ترویج و پشتیبانی از حوزه‌هایی است که جزء پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور هستند و بعضا به دلیل عدم حمایت بانک‌ها، به اهداف خود دست نیافته‌اند. این دستاورد، بیانگر توانایی بانک توسعه تعاون در ارائه خدمات مالی و پشتیبانی از تعاونی‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و سایر بخش‌هاست، در حالی که بسیاری از بانک‌ها در این مسیر با چالش مواجه شده و قادر به تحقق کامل اهداف نبوده‌اند. 


تحلیل این موضوع نشان می‌دهد بانک توسعه تعاون، به با درک عمیق از نیازهای حوزه‌های مختلف اقتصادی و تسهیل شرایط مالی مناسب، در ارتقای این بخش‌ها موثر بوده است. محوریت بانک بر تعاون و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و ارتباط نزدیک با حدود 100 هزار تعاونی کشور، تخصیص سهم 70 درصدی به تعاون و 60 درصدی به تولید طی دو سال گذشته و تنوع در ارائه خدمات مالی به کسب‌وکارها، از عوامل موفقیت بانک برای تحقق کامل اهداف در حوزه اعطای تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی است.

 
دستیابی به اهداف صددرصدی تسهیلات خرد و حمایتی نیز از جنبه‌های زیر دارای اهمیت است: 
مزیت رقابتی و نگاه مشتری مدارانه: یکی از شکایت‌های مردم و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، تمایل بانک‌ها به پرداخت وام‌های کلان به دلیل سود بیشتر و عدم توجه به متقاضیان تسهیلات خرد است. این اقدام بانک توسعه تعاون در حوزه تسهیلات خرد، نشان می‌دهد این بانک برای تمام مشتریان، اعم از VIP و معمولی، ارزش قائل است و ضمن توجه به سودآوری، بر رفع دغذغه دهک‌های متوسط و پایین جامعه نیز متمرکز است.


تنوع در انواع تسهیلات: ارائه تسهیلات متنوع که به نیازهای مختلف بخش خرد پاسخ می‌دهد، نشانه توانایی بانک در ارائه خدمات مالی گسترده به این بخش‌ است. این امر، وام‌های سرمایه‌گذاری، خطوط اعتباری، تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت و سایر ابزارهای مالی را شامل می‌شود.


سرعت و سهولت در ارائه تسهیلات: تحقق هدف 100 درصدی تسهیلات خرد، نیازمند تسریع و تسهیل فرایند تسهیلات است. برای این منظور، انجام درخواست، بررسی و تصویب تسهیلات با سرعت و کیفیت، خصوصا از طریق ابزارهای دیجیتال و خدمات غیرحضوری، موجب دستیابی به این هدف ارزشمند شده است.


حمایت مشاوره‌ای: در بستر اعطای تسهیلات خرد، حمایت‌های مشاوره‌ای مانند مشاوره مدیریت مالی، بازاریابی و راه‌اندازی کسب‌وکارها صورت می‌گیرد که این موضوع به ارتقای بینش افراد برای سرمایه‌گذاری در مسیر مناسب می‌انجامد.


شفافیت در فرایند ارائه تسهیلات: دستیابی به اهداف صددرصدی تسهیلات خرد، ضمن کمک به شفافیت و وضوح در عرصه تسهیلات، موجب اعتماد بیشتر به سیستم بانکی می‌شود و افراد با ثبت درخواست، پیگیری نتایج و دریافت تسهیلات، در مسیر رونق اقتصادی یا حداقل جبران عقب‌ماندگی‌ گام می‌بردارند. 


نکته سوم در گزارش مدیریتی بانک توسعه تعاون، کاهش NPL است؛ موضوعی که از متغیر‌های ارزیابی سلامت بانک‌هاست و به مطالبات معوق اشاره دارد. در این رابطه، NPL مخفف Non-Performing Loans (وام‌های نارکارآمد)، از شاخص‌های مهم بانکی و ییانگر نسبت مطالبات غیرجاری از کل تسهیلات پرداخت‌شده است. هرچه این درصد پایین‌تر باشد، نشان می‌دهد مطالبات معوق بانک کمتر است و اگر به صفر برسد، نشانه ایده‌آل بودن اقدامات بانک است. در حال حاضر، میزان مطالبات معوق در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است. با این حال، دستاورد کاهش مطالبات معوق، نتایج زیر را در حوزه عملیات و عملکرد بانک دارد: 


تقویت سیستم مالی بانک: کاهش مطالبات معوق به افزایش پایداری و قابلیت اطمینان سیستم مالی بانک توسعه تعاون کمک می‌کند. با کاهش ریسک اعطای وام و افزایش توانایی بانک در بازپرداخت اعتبارات، سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران، اعتماد بیشتری به بانک خواهند داشت.این امر، می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سپرده‌ها شود.
کاهش هزینه‌های مالی: این موضوع، باعث کاهش هزینه‌های مالی بانک می‌شود، زیرا با کاهش نسبت مطالبات غیرجاری، بانک به اخذ رزروهای بیشتر برای پوشش خسارت‌های احتمالی و نیز تسهیلات اضافی برای تامین سرمایه کافی نیاز ندارد.


افزایش سودآوری: کاهش NPL از عوامل اصلی تاثیرگذار بر سودآوری بانک‌هاست، زیرا با کاهش خسارت‌های ناشی از وام‌های وصول‌نشده، سودآوری بانک‌ها افزایش می‌یابد و ارزش افزوده بیشتری به سهامداران ارائه می‌شود.


تسهیل در ارائه وام: با کاهش نسبت مطالبات غیرجاری، بانک توسعه تعاون می‌تواند به راحتی و با ریسک کمتر، تسهیلات خرد حمایتی را به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه دهد. این امر به افزایش فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال منجر می‌شود.


تقویت اعتبار بانک: کاهش مطالبات معوقه به تقویت اعتبار و شهرت بانک توسعه تعاون کمک می‌کند. لذ اعتماد مشتریان و سایر نهادهای مالی به بانک افزایش می‌یابد و به جذب مشتریان جدید و توسعه کسب‌وکار می‌انجامد.


در همین رابطه، هدف‌گذاری بانک توسعه تعاون در سال 1403، افزایش سهم بانک از شبکه بانکی، توسعه خدمات نوین و افزایش درآمدهای غیرمشاع مبتنی بر خدمات بانکی تعیین شده است. تحقق اهداف کامل این بانک در سال جاری در حوزه تسهیلات یادشده و کاهش مطالبات معوق، این امیدواری را ایجاد می‌کند که اهداف سال آینده نیز با درایت مسئولان، جامه عمل بپوشد.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز