شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
در سال‌های گذشته با افزایش حضور آمریکا در خاورمیانه، برند‌های خارجی بازار کشور‌های عربی را تسخیر کرده بودند، اما حالا مردم این کشور‌ها در خلال راه اندازی کمپینی علیه کالا‌های غربی بار دیگر کشور‌های عربی به برند نوستالژیک زمزم برگشته اند.
کد خبر: ۶۸۰۱۴

تیتر ۲۰-  چندی پیش اعلام شد مذاکره برای راه‌اندازی خط تولید مشترک محصولات زمزم درعمان پایان یافته است و به زودی شاهد حجم بالایی از تولید علاوه بر صادرات نوشابه ایرانی به عمان و منطقه خواهیم بود.

پیش از این به دلیل تعرفه گذاری ۶۵ درصدی وزارت بهداشت و گمرک عمان، برای محصولات این شرکت از سال ۲۰۱۸ فضای رقابت نابرابری برای این برند ملی ایرانی ساخته بود. اما حالا با توجه به کمپین‌های که علیه شرکت های خارجی ایجاد شده بار دیگر برندهای ایرانی محبوب شدند.

همانطوری که در دهه ۸۰ نوشابه های ایرانی که به نامهای «نوشابه اسلامی و زمزم کولا» معروف شده بودند در برخی فروشگاههای شهر دبی و در بیشتر رستوران های ایرانی به فروش می رسیدند.


به طور قطع هر چه سیاست خصمانه آمریکا علیه مردم فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی به شکل حمایت از رژیم صهیونیستی بیشتر جلوه گر می شود مردم مسلمان منطقه بیشتر بسوی تحریم کالاهای ساخت آمریکا گرایش پیدا می کنند. 


از طرف دیگر با توجه به تجربه گذشته هرچقدر نوشابه های ایرانی در بسته بندی و برچسب های استاندارد وارد کشورهای حاشیه خلیج فارس شوند با استقبال خوبی مواجه  می شوند. در سال های اخیر نوشابه زمزم نه تنها به یک برند کیفی و استاندارد در منطقه تبدیل شده، به دلیل اینکه جزو برندهای نوستالژی محسوب می شود قطعا می تواند از عمان به سایر کشورهای عربی منطقه نفوذ کند.


 از طرف دیگر با افزایش مهاجرت ایرانی ها به عمان، امارات، قطر و ... رستورانهای ایرانی زیادی در این کشورها راه اندازی شده اند که تقاضای عرضه نوشابه های ایرانی دارند که با ذائقه آنها همخوانی دارد.


بافت جمعیتی کشورعمان خصوصا شهر مستقط به دلیل جذب مهاجرانی از هند، بنگلادش و... ناهمگون شده است به همین دلیل عرضه نوشابه ایرانی می تواند زمینه ای برای ورود این محصول به کشورهای غیر عربی را هم فراهم کند.


مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس معمولا از غذاهای آماده رستوران ها و فروشگاه بخصوص فروشگاههای مواد غذایی استفاده می کنند به همین دلیل پس از اقدامات خصمانه آمریکا و اسراییل علیه اتباع عرب و مسلمان مقیم آمریکا، و کشتار مردم غزه، مردم این کشور را به بازنگری درباره مصرف کالاهای این کشورها واداشته است.


چند سال پیش پپسی برای خارج کردن ایران از بازار نوشابه عراق نه تنها قیمت محصولات خود را کاهش داده بود بلکه از حضور نظامی آمریکا در عراق نیز برای مقاصد خود استفاده می کرد. به همین دلیل تولیدکنندگان نوشابه در کشور برای مقابله با اقدامات آمریکایی ها کیفیت نوشابه های خود را هرچه بیشتر بالا برند و حالا طرفداران برند نوشابه ایرانی در کشورهای عربی به قدری افزایش یافته که دیگر برخی زمزم را هم به پپسی ترجیح می دهند.


 زمزم با دستیابی به استانداردهای جهانی، سهمی رو به افزایش در بازارهای جهانی به دست آورده که در صورت تداوم این مسیر، زمزم  به یک نام تجاری جهانی تبدیل خواهد شد. در واقع آمارها از عملکرد زمزم حکایت از این دارد میزان صادرات این نام تجاری در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳.۵  میلیون لیتر رسیده و این یعنی رشد بی سابقه ۴۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ و این روند با ورود زمزم به بازار عمان همچنان صعودی خواهد بود.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز