شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

حوادث ساختمانی بلای هزاران جان/ فرصت خرید با تخفیف بیمه مسئولیت از پارسیان

تیتر20 - در جشنواره زمستانی امسال، بیمه پارسیان تسهیلات ویژه ای را برای خرید بیمه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی و همچنین مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در قبال اشخاص ثالث و سایر رشته های مسئولیت در نظر گرفته است. با توجه به ارایه تخفیفات ویژه در جشنواره فصلی بیمه پارسیان بهترین فرصت برای خرید انواع رشته های حوزه مسئولیت می باشد. در این جشنواره تسهیلات 15 تا 45 درصدی را برای خرید انواع بیمه های مسئولیت ارایه می گردد.  

تلفات بالای ساختمان سازی 
داده های منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که سالانه 700 تا 1000 حادثه شغلی منجر به فوت در کشور وجود دارد که در نتیجه بین 300 تا 500 حادثه منجر به مرگ در بخش ساختمان اتفاق می اُفتد. در نتیجه در طول یک دهه بین 3 تا 5 هزار حادثه منجر به مرگ، نصیب کارگران ساختمانی می شود؛ کارگرانی که بیمه ای بالای سر خود ندارند. بنابر اعلام انجمن های ساختمانی، تنها 600 هزار نفر از کارگران بیمه پردازی می کنند و باقی آن ها یعنی چیزی در حدود 400 تا 600 هزار محروم از پوشش بیمه هستند. 


با وجود تلفات بالای صنعت ساختمان که به 50 درصد کل مرگ های مرتبط با حوادث شغلی برمی گردد و در شرایطی که بیش از نیمی از کارگران ساختمانی در دهه 90 بیمه نداشتند، فرهنگ بیمه های مسئولیت مدنی هم در بین کارفرمایان ساختمانی باب نبود.


 بسیاری از این کارفرمایان به دلیل اینکه کارفرمای حرفه ای محسوب نمی شوند، بیمه را به چشم هزینه غیرقابل برگشت نگاه می کنند و حوادث شغلی را نادیده می گیرند. گذشت زمان و پایان دهه 90 نشان داد که غفلت بزرگی رخ داده است. 

در چنین شرایطی لازم است که شرکت های بیمه طرح های جذابی را برای بازاریابی بیمه های مسئولیت مدنی (کارکنان و اشخاص ثالث) در صنعت ساختمان ارایه کنند.


در بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی، مسئولیت مدنی بیمه گزار و عوامل اجرایی وی در قبال صدمات بدنی که به علت وقوع حادثه تحت پوشش بیمه، در کارگاه (مکان فعالیت) به کارکنان وارد شود تحت پوشش قرار می گیرد و در بیمه مسئولیت مدنی بیمه گزار ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در قبال اشخاص ثالث، مسئولیت بیمه گزار در قبال خسارت جانی و مالی به اشخاص ثالث در نتیجه قصور و یا اهمال غیرعمدی بیمه گزار در اجرای عملیات ساختمانی تحت پوشش قرار می گیرد.

خرید بیمه نامه های مسئولیت مرتبط با کارهای ساختمانی:
1-    برای محاسبه مبلغ حق بیمه، بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی، ارایه اطلاعات متراژ بنا، ثبت طول مدت پروژه، مشخصات سازه (بتنی، فلزی و...)، مرحله پیشرفت فیزیکی پروژه (تخریب، گودبرداری، فنداسیون و...)، تعداد طبقات و پروانه ساخت، لازم است.
2-    صدور بیمه نامه ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در قبال اشخاص ثالث مستلزم ارایه فرم پیشنهاد از سوی متقاضی و بررسی و ارزیابی ریسک توسط کارشناس و اعلام حق بیمه و شرایط بیمه نامه است. 

 قاعدتا هرچه ریسک پروژه بالاتر باشد، مبلغ حق بیمه آن بیشتر است و استفاده از تخفیف ها فرصت خوبی است تا افراد با هزینه کمتر از پوشش های بیمه ای بهره مند شوند. 


افزایش حوادث شغلی در صنعت ساختمانی به گونه است که عمده حوادث منجر به مرگ و نقص عضو، مربوط به این بخش است. سالانه 38 درصد کل حوادث کشور در بخش ساختمان رقم می خورد. با توجه به اینکه طبق داده های وزارت کار سالانه 8 هزار حادثه در کشور اتفاق می اُفتند. در نتیجه سالانه بیش از 3 هزار حادثه (نقص عضو، منجربه مرگ و...) مربوط به بخش ساختمان است.


در ضمن، کل حوادث کار 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در برمی گیرد و پس عمده این خسارت ها در بخش ساختمان رقم می خورند. حوادث در صنعت ساختمان نه تنها مستعد خسارت به کارکنان هستند، بلکه منجر به مرگ سایر افراد هم می شوند؛ از جمله خسارت ناشی از گودبرداری های غیراصولی.


 برای سازنده و مالک پروژه بهتر است که پیش از حادثه تمام جنبه های کیفی کار خود را در نظر بگیرند و هزینه های آینده را با اصلاح ایرادات پروژه و خرید بیمه نامه کاهش دهند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز