دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
تیتر20 گزارش می دهد
بانک توسعه تعاون به عنوان بازیگر اصلی در مرز دو اکوسیستم بانکی و تعاونی در تلاش است تا با تدوین و اجرای پرقدرت «سند تحول راهبردی 1404 »، رنگ بخش تعاون در بدنه سازمان را پررنگ و جایگاه خود را در زیست بوم تعاونی کشور بازتعریف کند و زمینه را برای تقویت بنگاه‌های بخش تعاونی فراهم می‌آورد.
کد خبر: ۶۳۶۶۳
بازتعریف جایگاه بانک توسعه تعاون در زیست بوم تعاونی کشور
تیتر20- شرکت‌های تعاونی نقش مهمی در اقتصاد یک کشور دارند و می‌توانند به توسعه و رشد اقتصادی کمک کنند. در همین راستا بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از موسسات مالی کشور، با هدف ارایه خدمات بانکی و تسهیلات مالی به واحدهای تولیدی و تعاونی‌ها، سعی در تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی دارد که برای دستیابی به این اهداف، راهبردهای مهمی را در نظر گرفته که مهم‌ترین آن «پروژه تحول راهبردی بانک» است.

سندی تحولی در بانک توسعه تعاون در حال تدوین است که اگر به طور دقیق در تمام سطوح بانک به مرحله اجرایی برسد قطعا اثرات مطلوبی در زمینه شرکت‌های تعاونی خواهد داشت. این سند قرار است به چهار آرمان فرصت آفرینی، مزیت آفرینی، ثروت آفرینی و ارزش آفرینی منتهی شود.

سند تحول راهبردی بانک توسعه تعاون
بانک توسعه تعاون به عنوان بازیگر اصلی در مرز دو اکوسیستم بانکی و تعاونی در تلاش است تا با تدوین و اجرای پرقدرت «سند تحول راهبردی 1404 »، رنگ بخش تعاون در بدنه سازمان را پررنگ و جایگاه خود را در زیست بوم تعاونی کشور بازتعریف کند و زمینه را برای تقویت بنگاه‌های بخش تعاونی فراهم می‌آورد.

بر اساس آنچه که در این سند ترسیم شده، بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۴ به بانک برتر و پیشرو در ارایه خدمات مالی و اعتباری دیجیتال به شرکت‌های تعاونی و بنگاه‌های کوچک و متوسط تبدیل می‌شود.

اهمیت تغییر ساختار و تدوین و اجرای سند راهبردی بانک توسعه تعاون از اینجا نشات می‌گیرد که نقش موثر شرکت‌های تعاونی در اقتصاد قابل انکار نیست و این بانک به عنوان بازیگر اصلی و حمایتی این شرکت‌ها باید نقش خود را به بهترین نحو ایفا کند.

کاهش بیکاری از کانال شرکت‌های تعاونی
شرکت‌های تعاونی معمولا به عنوان یک منبع ایجاد اشتغال عمل می‌کنند، با تشکیل یک شرکت تعاونی، افراد می‌توانند به صورت مشترک و همکاری در فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال و درآمد خود را بهبود بخشند؛ افزایش حمایت‌های بانک توسعه تعاون در قالب سند تحولی برای مرتفع سازی مشکلات و توسعه این شرکت‌ها درواقع کمک به کاهش نرخ بیکاری خواهد بود.

بانک توسعه تعاون با تامین منابع مالی می‌تواند شرکت‌های تعاونی را در ایجاد و حفظ اشتغال در سطح محلی و منطقه‌ای حمایت ‌کند. این شرکت‌ها به طور عمده در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، صنعت، خدمات و تولید محصولات دستی فعالیت می‌کنند و با تامین منابع مالی، قادر به استخدام نیروی کار بیشتر و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شوند.

از سوی دیگر این بانک می‌تواند به توزیع عادلانه منافع نیز کمک کند؛ زیرا یکی از ویژگی‌های شرکت‌های تعاونی، توزیع عادلانه منافع بین اعضا است. در این نوع شرکت‌ها، سود و سهمیه‌ها براساس فعالیت و مشارکت اعضا تقسیم می‌شود و افراد با توجه به مشارکت خود در شرکت، به نسبت منافع دریافت می‌کنند.

اثر سند تحول بانک توسعه تعاون بر رشد اقتصادی محلی
از آنجایی که شرکت‌های تعاونی معمولا در سطح محلی فعالیت می‌کنند، تمرکز هرچه بیشتر بانک توسعه تعاون بر این شرکت‌ها می‌توانند به توسعه و رشد اقتصادی منطقه کمک کند. با تامین نیازهای محلی و ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در منطقه، شرکت‌های تعاونی می‌توانند به تنهایی تقویت بخش تولید، اشتغال و رفاه اجتماعی را بهبود بخشند.

بانک توسعه تعاون با تمرکز بر شرکت‌های تعاونی روستایی در واقع به توسعه و رشد اقتصادی مناطق روستایی کمک می‌کند. این شرکت‌ها با تامین منابع مالی، قادر به بهبود زیرساخت‌های روستایی، افزایش تولید و اشتغال و بهبود شرایط زندگی اهالی روستا می‌شوند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که با تشکیل یک شرکت تعاونی، افراد قادر به تشکیل یک جمعیت قدرتمند و مستقل هستند. این باعث می‌شود که اعضا قدرت بالاتری در مذاکرات با سایر نهادها و سازمان‌ها داشته باشند و بهبود شرایط خود را بخوبی تضمین کنند.

اگر تعاونی‌ها جایگاه خود را پیدا کنند در بسیاری از سیاست گذاری‌ها می‌توانند نقش خود را ایفا کنند. اقتصاد کشور به سه رکن دولتی و تعاون و بخش خصوصی تقسیم شده که باید تعاونی‌ها جایگاه دوم را داشته باشد و بین دولت و بخش خصوصی باشد که لازمه این امر توسعه بخش تعاونی کشور و حل مشکلات آنان است که در سند تحولی بانک توسعه تعاون نقش پررنگی خواهد داشت.

توانمندی اقتصادی افراد در شرکت‌های تعاونی
سند تحول راهبردی بانک توسعه تعاون اگر با قدرت اجرایی شود نقش موثری در افزایش توانمندی اقتصادی افراد و ترسیم چشم‌انداز روشنی برای آنها دارد زیرا شرکت‌های تعاونی معمولا به افزایش توانمندی اقتصادی افراد کمک می‌کنند. 

با فعالیت در یک شرکت تعاونی، افراد می‌توانند تجربه کسب و کار را به دست آورده و مهارت‌های خود را بهبود بخشند که این می‌تواند به توسعه شخصی و اقتصادی آنها کمک کند. توجه و تمرکز بانک توسعه تعاون به شرکت‌های تعاونی در واقع کمک به آغاز مسیر نیروی کار برای متخصص شدن است. 

همچنین از آنجایی که شرکت‌های تعاونی به تامین نیازهای اعضا خود می‌پردازند، با تشکیل یک شرکت تعاونی، افراد می‌توانند به صورت مشترک و همکاری در تولید، توزیع و فروش کالاها و خدمات، نیازهای خود را تامین کنند.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت شرکت‌های تعاونی نقش موثری در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارند و بانک توسعه تعاون به عنوان بازیگر اصلی این اکوسیستم، هرچقدر بر رفع مشکلات و تامین منابع مالی تمرکز کند و سند تحولی خود را به خوبی اجرایی کند، نیروی محرکه‌ای خواهد بود تا تعاونی‌ها بتوانند با چابکی در این مسیر حرکت کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز