جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۳
اولین فروش قسطی خودرو درایران
اولین اتومبیل هایی که وارد ایران شد سواری های فورد کروکی کلاجی که سرعتشان ساعتی 40 کیلومتر بود و با 300 تا 350 تومان پیش قسط می شد از کمپانی فورد در خیابان چراغ برق خرید و ماهانه 25 تا 30 تومان قسط آن را پرداخت.
کد خبر: ۹۱۸۵

تیتر20 – یحیی امیری- اولین اتومبیل هایی که وارد ایران شد (حوالی 1310) سواری های فورد کروکی کلاجی که سرعتشان ساعتی 40 کیلومتر بود و با 300 تا 350 تومان پیش قسط می شد از کمپانی فورد در خیابان چراغ برق خرید و ماهانه 25 تا 30 تومان قسط آن را پرداخت.
با ورود تعدادی از این اتومبیل ها، گاری خانه ها تبدیل به گاراژ شد و اولین گاراژهای عمومی خیابان چراغ برق دایر شد و راننده های آن (شوفرها) صاحب شهرت و اعتبار شدند. 
رانندگی کار هرکسی نبود و کسی که می خواست پشت رل بنشیند و اتومبیل را حرکت دهد (اوایل ورود ماشین به آن کالسکه آتشی می گفتند) صاحب اسم و رسمی می شد و مردم همه او را می شناختند و در محافل و مجامع (مخصوصا قهوه خانه ها) او را با دست به یکدیگر نشان می دادند و آنها هم پز می دادند و فخر می فروختند.
جعفر شهری پژوهشگر نامدار تهران قدیم، درباره خرید  اقساطی این اتومبیل ها چنین نوشته است:
( قیمت هر اتومبیل سواری با اندکی اختلاف، بسته به نوع آن، بین 300 تا 350 تومان بود و بقیه  اقساط ماهانه بین 25 تا 30 تومن پرداخت می شد. در مورد بعضی اتومبیل ها مثل (لاری) که 600 تومان قیمت داشت یک پنجم آن اول گرفته می شد و بقیه قسط بندی می شد. قیمت ماشین های باری بین 1000 تا 1500 تومان عالی ترین و پرظرفیت ترین آن، یعنی (گراهامپیچ) که 2500 تومان قیمت گذاری شده بود، 500 تومان پیش قسط لازم داشت. فروشنده موظف بود بسیاری از لوازم یدکی از قبیل (دوچرخ با لاستیک، جعبه آچار تمام و تلمبه دستی و چراغ دوره گرد) به خریدار تحویل بدهد. علاوه بر یدکی ها جوایزی مثل ساعت و مدال طلا و فندک و کمربند و کت چرمی و قوطی سیگار وچیزهایی از این قبیل که لوکس بود و کلاس داشت به راننده پیشکش کنند. علاوه بر همه این چیزها هرکس بتواند 10 مشتری و خریدار اتومبیل به کمپانی معرفی کند یک اتومبیل با قیمت آن متعلق به خودش می شد.)) پس، به این ترتیب و با این ترفندها ، ایرانی ها اتومبیل سوار شدند و طویله سردر خانه را محل پارک اتومبیل کردند.

ارسال نظرات
موضوعات روز