پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۷
ساعت سازان برای مقابله با سایش فلز با فلز، سعی در یافتن ماده ای جایگزین داشتند با این شرایط که سخت تر از فلز باشد پس انواع سنگ ها و جواهرات را مورد آزمایش قرار می دادند. در میان جواهرات الماس ها و یاقوت ها مناسب این کار بودند.
کد خبر: ۹۱۵۸

تیتر20 -  گاهی در مشخصات یک ساعت می بینیم، تعداد سنگ های قیمتی بکار رفته در داخل موتورآن ذکر می شود، اما واقعا علت آن چیست؟ چرا باید از یک جواهر در بخش داخلی ساعت استفاده کرد؟
به عنوان مثال ساعتی که تصویر آن را درپایین می بینید دارای موتوری مکانیکی با  17 سنگ قیمتی است و یا در ساعت های اتوماتیک اینگرسول به طور معمول حدود 35 جواهر به کار می رود.
سنگ یا جواهرات در ساعت به منظور کاهش اصطکاک در نقاط با فشار و سنگین بکار می روند.  هنگامی که فلز در مقابل یک فلز دیگر ساییده می شود و در کنار آن روغنی که به فلز زده شده، در آن میان تجزیه می شود، آسیب شدیدی در طول زمان به محور های داخلی ساعت وارد می کند که سرعت انجام آن زیاد است. بنابراین ساعت سازان به منظور کاهش سایش و اصطکاک میان قطعات فلزی از سنگ های سخت استفاده می کنند تا این اختلالات در مدت زمان طولانی تری اتفاق بیافتد.
ساعت سازان برای مقابله با سایش فلز با فلز، سعی در یافتن ماده ای جایگزین داشتند با این شرایط که سخت تر از فلز باشد پس انواع سنگ ها و جواهرات را مورد آزمایش قرار می دادند. در میان جواهرات الماس ها و یاقوت ها مناسب این کار بودند. البته استفاده از الماس در ساعت زیاد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و بیشتر از یاقوت و جواهرات استفاده می کردند.
در بیشتر ساعت ها از این جواهرات، در بخش های اتصال محوری استفاده می شود و در طول تاریخ  تعداد جواهرات استفاده شده در ساعت ها افزایش پیدا کردند و نتیجه ی مثبتی از کاربرد آنها مشاهده شد. تا جایی که برخلاف گذشته که بیشتر برندهای بخصوصی جسارت استفاده از چنین موادی را داشتند، تقریبا این موضوع در کلیه ی ساعت سازان به اثبات رسید و فراگیر شد. در دو ساعت مختلف مقادیر متفاوتی از سنگ ها به کار می رود اما به طور کلی ساعت های اتوماتیک به منظور کاهش اصطکاک به سنگ های بیشتری نیاز دارند. تفاوت در تعداد سنگ ها بسته به نوع طراحی موتور ساعت می باشد. البته تعداد بسیار بالای جواهرات به تنهایی نمی تواند به معنای کیفیت بهتر یک ساعت باشد چرا که عوامل بسیاری در عالی بودن نقش دارد و باید فاکتور های  دیگر را در نظر داشت./عصرزمان

ارسال نظرات
موضوعات روز