جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۶
در دو طرف این خیابان چنارهای بلند یک قد و اندازه ای بود که از دوران صفویه به جا مانده، نگهداری شده، شاخه های آن ها در عرض خیابان سر به هم داده، در تابستان ها با شاخ و برگ های خرم خود آن را تاریک و روشن کرده، فضای دلربا به وجود آورده، پاتق و تفرجگاه زیبا پسندان شناخته شده بود.
کد خبر: ۸۸۲۸

تیتر20 - یحیی امیری - شیک ترین خیابان تهران 100 سال پیش که با هفت اسم شناخته می شد، چه نام داشت :لاله زار؟ فردوسی؟ پهلوی؟ بوذر جمهری؟ ری؟ چراغ برق یا امیریه؟ سعدی؟ حافظ؟ شاه آباد؟ باغ سپه سالار؟ اگر بگویید باب همایون، درست است! 
اولین خیابان مشجر تهران که بر خلاف دیگر خیابان ها درخت و سایه در آن دیده می شد، خیابان باب همایون بود که به آن خیابان (سردر الماسیه) هم می گفتند. نام های دیگری هم داشت: خیابان ارک، خیابان در اندرون، خیابان دالان بهشت، خیابان لقائطه، خیابان نقاره خانه . ولی مشهور ترین نام این خیابان، باب همایون بود.
 اولین مرکز بزرگ کت و شلوار فروشی تهران، امروز هم اگر سری به این خیابان بزنید، بیش از 90 درصد مغازه های آن کت و شلوار و لباس دامادی و مردانه می فروشند. البته به نسبت بوتیک های شمال شهر، خیلی ارزان.
جعفر شهری ،پژوهشگر کتاب های مشهور (طهران قدیم) درباره این خیابان نوشته است: در دو طرف این خیابان چنارهای بلند یک قد و اندازه ای بود که از دوران صفویه به جا مانده، نگهداری شده، شاخه های آن ها در عرض خیابان سر به هم داده، در تابستان ها با شاخ و برگ های خرم خود آن را تاریک و روشن کرده، فضای دلربا به وجود آورده، پاتق و تفرجگاه زیبا پسندان شناخته شده بود.
خیابان معروف به باب همایون از ابتدای دروازه نقاره خانه شروع شده به جلو سردر الماسیه یعنی در شمال اندرون شاهی، محل نرده های شمالی فعلی وزارت دارایی می رسید. با طراوت و نظافت و دار و درخت و نهرهای پر آب دو طرف که اولین خیابان مرغوب شهر طهران محسوب می گردید و از آنجا که معبر خاص شاه و درباریان بود، از آن رسیدگی فوق العاده به عمل می آمد و خیابان باب همایون نامیده می شد که امروز هم همه آن را به همین نام می شناسند.

ارسال نظرات
موضوعات روز