پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
طلا و جواهر برای بسیاری از مردم حکم یک کالای سرمایه ای را دارد که در زمان نیاز می تواند به سرعت به پول نقد تبدیل شود اما گاهی کم‌اطلاعی از فرمول فروش، فروشنده را حسابی متضرر می کند.
کد خبر: ۱۰۳۴۱

تیتر20 - این ضرر بویژه در فروش 'جواهر' بیشتر است و به دلیل قیمت بالاتر و افت بیشترش نسبت به طلا، بسیاری از شهروندان را شوکه می کند.

فرق جواهر با طلا در سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی بکار رفته در جواهرات است؛ وزن این سنگ ها که ممکن است اتمی و یا اصل باشند، از طلای جواهر بیشتر است.

در برخی موارد شهروندان مجبور شده اند که جواهر خریداری شده را پس از مدتی با افت قیمتی حتی تا 50 درصد بفروشند؛ شاید یکی از دلایل تن ندادن بیشتر مشتریان به خرید جواهر، مشاهده همین فرمول های عجیب و افت های شدید قیمتی باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه اما تاکید دارد که فروختن جواهر یک فرمول خاص دارد که همه جواهر فروشی ها موظف به رعایت آن هستند.

** فرمول فروش جواهر
مجتبی فیروزی به کسانی که قصد فروش جواهرات خود را دارند، توصیه کرد با همراه داشتن فاکتور خرید حتما به جواهرفروشی که از آن خرید کرده اند، ‌مراجعه کنند.

به گفته او، اگر جواهر سالم باشد، جواهر فروش موظف است تنها 25 درصد قیمت کل جواهر را کسر کند و بقیه را به فروشنده (مشتری) برگرداند.

آنچنان که فیروزی بیان کرد، 16 درصد از این مقدار، 'سود' جواهر فروش و حدود 10 درصد هم 'افت قیمت'(کاهش کیفیت) جواهر است.

فیروزی عنوان کرد که قیمت جواهر در زمان فروش افت بیشتری نسبت به طلا دارد اما این افت نباید بیشتر از '25 درصد' قیمت جواهر باشد.

او اظهار داشت:‌ افزایش یا کاهش قیمت طلا در فاصله زمان خرید تا فروش هم باید محاسبه و بهای آن به مبلغ پرداختی اضافه یا از آن کم شود.

به عنوان مثال اگر قیمت یک قطعه جواهر 10 میلیون تومان باشد، جواهر فروش با پس گرفتن آن موظف است 7.5 میلیون تومان با فرض ثابت بودن قیمت طلا، به فروشنده بپردازد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه از شهروندان خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این باره، ‌مورد را به این اتحادیه در خیابان مدرس، بازار زرگرها اطلاع دهند تا به سرعت رسیدگی شود.

در شهر حدود یک میلیونی کرمانشاه کمتر از 300 واحد خرید و فروش طلا و جواهر فعال است./ایرنا
برچسب ها: طلا طلا وجواهر
ارسال نظرات
موضوعات روز