پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی از توزیع سود ۵۵۰ هزار تومانی برای دارندگان سهام عدالت تا پایان سال جاری خبر داد که حاشیه‌ها و ابهاماتی به دنبال داشت.
کد خبر: ۱۰۲۰۶

تیتر20 - میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی دو هفته پیش در نشستی خبری، با تاکید بر این‌که شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ ، سازمان خصوصی‌سازی را مامور رسیدگی و ساماندهی به وضع سهام عدالت کرده است، گفت: به ۴۹ میلیون نفر از مردم ایران معادل ۵۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت اعطا خواهد شد، اما به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و روستاییان بدون شغل دو برابر این رقم، سهام عدالت تعلق می‌گیرد. او افزود: افرادی که بخواهند کل یک میلیون تومان سهام عدالتشان را دریافت کنند، باید بقیه این مبلغ را پرداخت کنند.
 
به گزارش فارس، وی با بیان این‌که بز‌ودی از طریق سامانه‌های اینترنتی و ارائه صورتحساب تا پایان امسال به همه مشمولان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا هر فرد میزان سهم خود را بداند، افزود: تا به امروز ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول سهام عدالت به خزانه واریز شده که ۴۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به آن اضافه می‌شود، لذا چنانچه افزایش سرمایه‌ها را در نظر بگیریم، می‌توان انتظار داشت که امسال ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حاصل از سود سهام شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت به خزانه واریز شود در‌عین حال ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز پیش از این به عنوان سود سهام عدالت به برخی مشمولان ارائه شده که با احتساب این مبلغ و اقساط واریز شده به خزانه، سهام تخصیص داده به هر فرد آزاد خواهد شد. برای روشن شدن و بررسی جزئیات این موضوع با کارشناسان و مسئولان گفت‌وگو کردیم.
 
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، پرداخت سود به دارندگان سهام عدالت را منوط به مصوبه مجلس کرد و گفت: برای این‌که سود سهام به سهامداران واگذار شود،سازمان خصوصی تصمیمی نگرفته و باید مجلس تصویب کند که از چه روش‌هایی به مردم واگذار شود.
 
جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی به خبرنگار ما توضیح داد: طبق قانون، سازمان خصوصی‌سازی وظیفه دارد تا قبل از پایان سال به همه دارندگان سهام عدالت صورتحساب تحویل دهد که این کار انجام خواهد شد.
 
وی افزود: اعطای صورتحساب به این معناست که مشخص شود ارزش یک میلیون سهام بعد از گذشت ده سال چه میزان از اقساط آن توسط سود شرکت‌ها پرداخت و به خزانه واریز شده است. همچنین هر مشمول از یک میلیون سهم که در نظر گرفته شده، چه میزان سود کسب کرده که بر اساس همان رقمی که آقای پوری‌حسینی اعلام کردند، رقم دقیق آن مشخص نیست، اما حدود ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است.
 
سبحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا در بهمن مردم می‌توانند ۵۵۰ هزار تومان سهام عدالت خود را دریافت کنند، گفت: برای مشخص شدن این موضوع باید مجلس تصویب کند و هنوز معلوم نشده که از چه روش‌هایی باید بقیه اقساط پرداخت شود. احتمال دارد مردم با آورده خود سهامشان را تحویل بگیرند یا نمایندگان مجلس کارهای دیگری در نظر داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: هنوز هم نمی‌دانیم و بحث ما اکنون این موضوعات نیست. سال ۹۵ ملزم هستیم مطابق قانون به تمام مشمولین صورتحساب بدهیم تا افراد مطلع شوند تا حالا چه میزان پولشان به حساب خزانه واریز شده است.
 
ابهام در سود شرکت‌ها
از سوی دیگر، سیدمهدی عقدایی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی درباره توزیع سود سهام عدالت به جام‌جم گفت: مگر شرکت‌های سهام عدالت چقدر در طول این ده سال سود داشتند که هنوز اقساط سهام عدالت تمام‌نشده قصد دارند آن را آزاد کنند و پول نقد به مردم تحویل دهند.
 
وی اضافه کرد: این موضوع خلاف قانون است و چنین پولی وجود خارجی ندارد که دولت بتواند به مردم پرداخت کند.
 
عقدایی ادامه داد: بر اساس قانون، اقساط سهام عدالت از محل سود سالانه شرکت‌ها تا حداکثر ده سال تامین می‌شد که امسال سال پایانی آن است. وی افزود: دولت اکنون باید اطلاعیه دهد؛ افرادی که می‌خواهند سهام عدالت را دریافت کنند، باید بقیه ارزش سهام را نقد بپردازند تا مالک کل ارزش روز سهام عدالت شوند.
 
واگذاری سود سهام‌ غیرقانونی است
اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی به نسیم گفت: طبق محاسبات تاکنون باید رقمی حدود ۲۱ یا ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل سود سهام عدالت پرداخت شده باشد؛ بنابراین دولتمردان تا زمانی که همه این اقساط پرداخت نشود، حق واگذاری سود سهام را ندارند.
 
وی تاکید کرد: پرداخت ۵۵۰ هزار تومان به همه ۴۹ میلیون ایرانی که سهام عدالت دارند، خلاف قانون است. در یکی دو سال اولی که آقای احمدی‌نژاد سود سهام عدالت را داد، یکی دو بار ما را به دیوان محاسبات فراخواندند و از ما پرسیدند که چرا این سود را دادید، ما هم گفتیم دولت درخصوص تخصیص سود مصوبه داده بود و قوانین مجلس هم مصوبه دولت را رد نکرده بود، پس بنابراین ما باید این مصوبه دولت را اجرا می‌کردیم.
 
غلامی افزود: همان زمان مصوب کردند تا زمانی که اقساط سهام عدالت داده نشود، کسی حق دادن سود سهام را ندارد. در حال حاضر از اقساط سهام عدالت چیزی در حدود ۵۰ درصد ارزش واگذاری آن پرداخت شده است.
 
وی گفت: تنها در صورتی پرداخت سود سهام عدالت به همه غیرقانونی نیست که قانون را عوض کرده باشند که من تاکنون چنین چیزی نشنیدم.
 
غلامی خاطرنشان کرد: قرار است آیین‌نامه توزیع سهام عدالت را عوض کنند. دولت در حال حاضر لایحه‌ای را تهیه کرده که بر اساس آن تعاونی‌های سهام عدالت تبدیل به صندوق شود. هر ده صندوق هم تبدیل به یک صندوق شود و جایگزین آن هم شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند.
 
قابلیت خریدوفروش سهام
همچنین محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به خبرنگار ما گفت: به نظر می‌رسد دولت به دنبال این هدف است که سهام عدالت بین مردم خریدوفروش شود و زمانی سهام عدالت قابلیت فروش خواهد داشت که سهم دولت پرداخت شود.
 
عضو شورای عالی بورس افزود: این سهام در بورس قابل واگذاری است و مردم می‌توانند با پرداخت دیون دولت صاحب سهام عدالت شوند.
ارسال نظرات
موضوعات روز